Oldalak

2012. november 7., szerda

Az első ökoparkunk

Pár hete a Lánchíd budai hídfője környékén jártam és a Lánchíd parkban nagy munkálatokra lettem figyelmes. Azt láttam, hogy átépítés folyik, de valami furcsa volt. A sétaút tervezett vonala már látszott, de valamilyen zsaluszerű vázszerkezetre hasonlított amit láttam. Egyszóval nem olyan volt mint amit máshol látni a városban egy-egy ilyen felújítás alatt. Körbejártam az építési területet. Este volt, az elkerített területen belül egy kocsiban ülve figyelte a terepet az éjjeli őr. Az ablakokon párafoltok látszottak, hidegek már az éjszakák. Aztán egy táblára lettem figyelmes, melyet elolvasva megtudtam, hogy itt készül Budapest első ökoparkja. No, erre kíváncsi lettem és elhatároztam, hogy megnézem majd ha elkészült. A parkból a kilátás már önmagában gyönyörű. Balra a Lánchíd az őrködő oroszlánokkal.


Előttünk a Duna teljes szélességben, a fejünk felett pedig a sasfészek - a Turul.


Az elmúlt vasárnap igazán kitett magáért az ősz. Gyönyörű napsütéssel és meleggel örvendeztette meg a fővárosiakat és a turistákat. A híradásokból hallottam, hogy időközben átadták a parkot a nagyközönségnek így fogtam a gépet és elindultam. 


Megérkezve egy gyönyörű, rendezett zöld pázsitos parkot találtam. A lengedező szélben olykor egész szép falevéleső alakult ki. Első látásra semmi különös. De akkor mitől lett ökopark? Ezt is megtudtam. A felújítási munkafolyamat adta meg a park ökojellegét. A korábbi park bontásából származó anyagokat nagy részét újrahasznosították. A felszedett betonlapokat beleőrölték az új alapzatba. Az szétszedett régi kerítésből biciklitárolót szerkesztettek. A földmunkák során csökkentettek a terület korábbi esésén és sövényt telepítettek a buszmegálló felőli oldalra, elősegítve a csapadékvíz megtartását. Természetesen megmaradtak a korábbi fák is!


A park megújulása a Fővárosi Önkormányzat, a Svéd Nagykövetség és számos svéd cég összefogásának eredményeként valósult meg. Nem csoda, hiszen a skandináv országok mindig is élen jártak az élhető környezet kialakításában.


A parkban új köztéri padokat helyeztek ki, melyeket felajánlásként kapott az önkormányzat, Magyarországon működő svéd vállalatoktól.


Elnézve a masszív padokat, remélhetőleg ellenállnak majd egy esetleges éjszakai rongálásnak is. Ej, de jó lenne ha erre végre nem kerülne sor és közösen örülhetnénk annak hosszú ideig, hogy valami szép! A járóutak vörösfenyővel lettek borítva - ezért volt furcsa nekem akkor este az a vázszerkezet. 


A megújult parkot Sándor Tamás tervezte a Green Sweden/SymbioCity 2012 program keretében. Úgy láttam, hogy teljesen elnyerte a látogatók tetszését. Hosszabb, rövidebb időre érkeztek az emberek. Beszélgettek, nézelődtek, sétáltak - egyszóval a park jól funkcionál. Napsütés és ősz. Végezetül megmutatok még néhány hangulat fotót, amit ott fotóztam.







8 megjegyzés:

  1. Ha rajtam múlna, rendeletben szabályoznám, hogy ezentúl csak így lehet felújítani.
    Az első mondatok után el sem tudtam képzelni, mitől lehet öko egy park azon a kipufogógázzal telített részen, de megnyugodtam.
    Érdekesek lettek a felvételek, jól áll nekik a visszafogott telítettség, és a sötétebb tónusok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, a rendelet bevezetésével teljesen egyetértek! Irdatlan mennyiségű bontási anyag kerülhet ki a "dombra" :(

      Törlés
  2. Ezt én is megnézem, ha legközelebb Pesten járok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök ha felkeltette az érdeklődéseket. Az oroszlánokkal vigyázz!
      Ha gond van hivatkozz rám :D

      Törlés
  3. Very artistic photos, Miklós congratulations.
    Have a good weekend.

    Saludos !!

    VálaszTörlés
  4. Hogy mik vannak! Klassz ez a park a koncepcióval együtt (éljenek a svédek!) és tetszenek a képek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A park kinézetre nem sokban különbözik a többi felújított parktól, a lényeg a hogyanban van :) Köszönöm!

      Törlés