Oldalak

2013. május 9., csütörtök

Budapest 100 - Mester utca 34.

Budapest 100 - Százéves házak ünnepe (2013. április 6-7.)

Azt gondoltam, hogy egy kis változatosság jót tesz a blognak. Török emlékek után jöjjön ismét egy kis Budapest 100, mielőtt betérünk egy-két török fürdőbe. A korábban már bemutatott Csengery utcából a következő célpontom Ferencváros volt. A Mester utcában is várt rám egy százéves matuzsálem. A leírások szerint itt nem szerveztek semmilyen kiegészítő programot, de a ház szabadon látogatható volt.



Először körbejártam az épületet. Egy objektívet hoztam csak magammal, de ezzel annyira el kellett volna távolodnom az épülettől a totálhoz, hogy számomra már nagyon zavaró volt a sok belógó villanyvezeték és faág. Így maradt a fenti kép kiegészítve néhány homlokzati részletfotóval. Külsőleg nagyon rendezett benyomást keltett az épület, jól illeszkedett a megújuló Mester utca hangulatához.



A bejárat viszont zárva volt. A kiírás szerint ebben az esetben egy bizonyos Molnár urat kellett volna keresnem. Hozzá is láttam böngészni a névlistát, de ekkor kinyílt a kapu és a kilépő lakó, kedvesen beengedett minket - ugyanis időközben egy hölgy is érkezett a programra. Belépve a kovácsoltvas díszítésű kapun, örömmel láttam, hogy a ház beltere is felújított. Alapvetően a sárga, a zöld, a fehér és a fekete dominált.



A mennyezeten és az oldalfalakon a már jól ismert, a kor építészeti stílusára jellemző népi díszítőmotívumok köszöntek vissza.


Sajnos a házban nem találtam semmilyen ismertető anyagot a történetéről. A Budapest 100 honlapjáról annyit tudtam meg róla, hogy az ötemeletes házat Himmler Miksa tervezte. Az ő nevéhez csak néhány épület kötődik, anno kevés megrendelést kapott, talán ez (is) lehetett az oka, hogy saját kezűleg vetett véget az életének. További információk hiányában következzen néhány fotó, ahogy én láttam az udvart és a házat.


Itt is két lépcsőházat figyelhetünk meg. Az egyik a főlépcsőház...


...a másik a cselédlépcső.


Az előbbin mentem fel a legfelső emeletre majd a cselédlépcsőn jutottam vissza a belső udvarra.



Ma már nem divat, de régen szinte minden emeletes házbeli lakásajtón láthattunk egy-egy nyílást a postai leveleknek.


A körfolyosókon kissé félve haladtam. Néha elég érdekes hangokat adott ki a burkolat. A lapok misungja már több helyen megöregedett, elporladt és elengedett.  A burkolólapok több helyen megrepedtek. Nagyon bizakodtam, hogy az alatta lévő vasbeton erősen tart. 


Az épületben ma már lift is működik.


A védőrácson áttekintve megtetszett a IV. emeletet jelző tábla körüli vizuális hatás.


A legfelső szinten egy vasajtó mögött bújt meg a lift szíve.


A legfelső szintről letekintve megörökítettem az udvari csendéletet. Jól látszanak a korabeli keramitkockák és a központi vízelfolyó.


Mint írtam, lefelé a cselédlépcsőt használtam. Úgy láttam, hogy ez a rész nem lett felújítva.


A korabeli közös WC-k ajtajait rozsdás lakatok tartják zárva.


A következő fotó mutatja meg igazán, hogy a szép festett sárga felület alatt  jó régi falak állnak, komoly szigetelési, felázási problémákkal. A ledobott vakolat erről tanúskodik.


Száz év azért csak száz év...  

UPDATE - 2013. júnuis 2.

Catflower hozzászólásából végül egy közös project kerekedett ki. A ház teljes történetét, fotókkal és tervrajzokkal kiegészítve, ide kattintva tudjátok elolvasni. 

16 megjegyzés:

  1. De jó kis riport. Kár, hogy csak utólag tudtam meg ezt a 100. éves házak túrát.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Gábor. Jó kis program, az idei már a harmadik alkalom volt.
      Biztos lesz jövőre is. Ezen a linken tudod követni az eseményeket :)
      http://www.budapest100.hu/

      Törlés
  2. 100 éves házak ünnepén én is részt vettem. Több épületet bejártam, fotóztam is. Ide nem jutottam el, de most megnézhettem, és ennek örülök.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos nekem is csak előző este derült ki, hogy eltudok menni. A legjobbakról így lemaradtam, de látottakat is nagyon élveztem. Én is mások fotóin keresztül, virtuálisan jártam a kimaradt házakban :)

      Törlés
  3. De kis helyes ez a házikó! Olyan kis szolid-szelíd. Nincs benne semmi hivalkodó, semmi extra motívum. Én simán adtam volna még megbízást az építésznek! ;) Biztos örülne a ház egy kis ráncfelvarrásnak, de nekem így is tetszik; zöld ajtók a sárga falon. Köszi, hogy "kinyitottad a kapuját". :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is pont így éreztem, amikor ott jártam - nagyon találó a "kis szolid-szelíd" kifejezés. Örülök ha tetszett!

      Törlés
  4. Ó, jesszumpepi, kicsit lelkiismeret furdalásom lett, mert ezt a házat én kutattam, de a végén a Balassi 25 hajrája miatt már nem volt időm megírni róla a részletesebb anyagot, most a jegyzeteimből idemásolom a fontosabb dolgokat:
    A ház Dr Fritz Zsigmond és neje számára épült. Az 1913-as terveken a Mester utcai fronton 3 üzlet szerepel, a sarkon kocsma, ami átnyúlik a mai Berzenczey, akkor Ferencz utcai frontra, ahol szintén volt még két üzlet.
    A használatbavételi engedélyt 1914. május 2-án kapják meg, majdnem az egész házra, a Ferenc utcai részen lévő alagsorbeli és pincebeli 3 raktár- illetve műhelyek kivételével.
    1917-ben özv. Szávits Szilárdné, Pilisy Ilona nyújt be kérvényt az alagsorban sütőkemence építésére. Meg is kapja, 5 db kemencére, azzal a kikötéssel, hogy azok a közönséges kemencéknél sokkal kisebb méretűek legyenek, valamint „a füstelvezetésről gondoskodás történik”. A határozatot később még azzal is kiegészítik, hogy ha a kemencék füstje jogos panaszra adna okot, a kemencékkel és a kéményekkel a szabályokhoz kell alkalmazkodni.
    1926-ban elektromotort is felállítanak, gondolom az alagsorban.
    Amúgy Himmler Miksa 1931-ben lett öngyilkos, akkor 57 éves volt, és valóban nem jegyez sok házat, de az első világháború után a „nem kapott megbízást” nem feltétlenül azzal van összefüggésben, hogy mások kaptak, ő meg nem, hanem szinte senki sem kapott nagyon-nagyon hosszú évekig, és ezt lelkileg valóban sokan nem tudták feldolgozni.
    Amúgy köszönöm a bemutatást, én csak egyszer voltam bent este, világosban még nem láttam:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, jesszumpepi, kicsit lelkiismeret furdalásom lett, hogy keresztül húztam a számításodat :D Nagyon köszönöm a részletes kiegészítést. Mint azt már korábban is jeleztem, nekem sajnos nincs időm ilyen részletesen utána kutatni egy-egy épületnek. Ezért inkább a fotóimmal mutatom be az adott helyet, kiemelve néhány szép részletet. Köszönetem jeléül szeretném felajánlani a nappali fotóimat a Te posztodhoz. Írd meg a bemutatót a Te blogodon is - hiszen azt részben mások követik - így több emberhez jut el az anyag. Szép ez a ház, megérdemli. Olyan ez mint egy közös project :)
      Remélem tetszik az ötlet. Kellemes hétvégét kívánok!

      Törlés
  5. Nagyon jók lettek a képek, ismét :) A cselédlépcsőket én is mindig megnézem, volt is egy ház a Bp100-on, ahol érdekes módon a cselédlépcső volt a legizgalmasabb :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ah, köszönöm igazán kedves vagy! Arra kíváncsi leszek, gondolom írsz majd róla!?

      Törlés
  6. Great building! The details are fantastic. I loved Budapest architecure.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Thanks for your really kind comment JM!
      I'm happy if you like Budapest through my photos.
      Have you ever been to Hungary?

      Törlés
  7. Impressive building, I loved !!
    Saludos, friend.

    VálaszTörlés
  8. Passei para uma visita.
    Como você mesmo disso, cem anos são cem anos, ficam as cicatrizes.
    As fotos são bonitas e exploram detalhes.
    Gosto das grades e dos detalhes que as adornam.
    As placas também são bonitas.
    Bom domingo!
    Ótima semana!
    °º✿✿ Beijinhos do Brasil
    °º✿
    º° ✿✿° ·.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Yes, it's 100 years old in this year. Like a Methuselah :)
      Saudação

      Törlés